A+ A A-

SLOW JOGGING - NOWA METODA ODCHUDZANIA

Mówiąc o odchudzaniu większość osób ma na myśli diety oparte na minimalnej ilości kalorii. Generalnie chodzi o to, by spalać więcej niż się spożywa, a jednocześnie przyjmować pokarmy bogate w witaminy. Jednak samo odżywianie niczego nie zmieni, jeżeli nie włączymy do tego jakiejś formy ruchu. Ale jak uprawiać sport będąc osobą puszystą? I tutaj z pomocą przychodzi nam metoda, która w Japonii stała się niezwykle modna. Tą metodą jest Slow Jogging

Slow Jogging, to nic innego jak truchtanie z uśmiechem na twarzy! Ta naturalna metoda biegania jest szczególnie polecana osobom z nadwagą, ponieważ nie powoduje urazów i nie obciąża stawów. „Jest doskonałym sposobem na powrót do formy, ale również regenerację po dużym wysiłku. Jest to sposób na bieganie dla każdego”1)

 

hiroaki tanakaSlow Jogging jest sposobem na bieganie, który wywodzi się z Japonii, która jak wiadomo jest krajem, gdzie ludzie żyją znacznie dłużej niż w innych krajach wysokorozwiniętych oraz gdzie żyje najmniej ludzi otyłych. Metoda ta została wymyślona i opatentowana przez prof. Hiroakiego Tanakę, a dziś na całym świecie uprawia ją wiele osób. Na ulicach wielu miast możemy spotkać biegaczy, którzy poruszają się z prędkością 3-5 km/h, co niejednokrotnie powoduje, że są wyprzedzani przez spacerowiczów. Podstawą tej metody biegania jest przede wszystkim to, że możemy ją stosować kilkakrotnie w ciągu dnia, zamiast poświęcać szybkiemu sprintowi 20-30 minut. Robiąc sobie przerwy w pracy lub udając się do sklepu po zakupy, czy też w przerwie między zajęciami możemy wprawić nasze ciało w powolny ruch oparty na drobnych krokach! To, co odróżnia klasyczny trening biegacza, to powolny bieg, podczas którego jesteśmy w stanie swobodnie rozmawiać z towarzyszami. Dobrze bawiąc się podczas konwersacji jednocześnie wykonując krótkie kroki jesteśmy w stanie spalić dość dużo kalorii.

 

 _

 

Ponieważ slow jogging nie powoduje żadnych urazów, dlatego z powodzeniem może go stosować każdy z nas, nawet Ci, którzy nigdy nie biegali. W ten sposób możemy nie tylko pozbyć się nadwagi, ale również poprawić metabolizm i pracę mózgu, a jeżeli nie zabraknie Ci zapału możesz w ten sposób przygotować się nawet do przebiegnięcia maratonu. Najważniejsze, to musimy nauczyć się ustalać tempo. Wiele osób nie lubi biegać, ponieważ po 100 metrach mają zadyszkę. Tak się dzieje w przypadku zbyt szybkiego biegu. My sami musimy ustalić tempo, które jest dla nas odpowiednie, a musi ono być Slow (wolne). Kluczowe jest tutaj tempo, podczas którego możesz swobodnie uśmiechać się i rozmawiać. Jeżeli zaczyna brakować Ci tchu, to oznacza, że zbyt szybko biegniesz. Bieganie w powolnym tempie nie powinno być żadnym obciążeniem

BIEGAJ NA ŚRÓDSTOPIU

Kluczem w całej metodzie jest bieganie na śródstopiu! Nasze ścięgno pełni wówczas rolę sprężyny i możemy biec w zasadzie odbijając się. Już po chwili truchtu zaczniemy opadać na śródstopie. Starajmy się przede wszystkim nie opadać na pięty, bowiem to najbardziej powoduje obciążenia stawów. Jeżeli nigdy tego nie robiliście, polecamy bieganie w miejscu lub wręcz bieg do tyłu. Biegnąc do tyłu ciężko jest opadać na pięty i odruchowo odbijamy się śródstopiem. Tak właśnie powinniśmy biegać również do przodu stosując metodę slow joggingu

USTAWIAJ STOPY W DWÓCH LINIACH

Wielu nawet zaawansowanych biegaczy popełnia błąd ustawiając podczas biegu stopy w jednej linii. To powoduje, że wykonujemy nadmierne ruchy miednicy. Dlatego tak ważne jest, by stopy były ustawiane w dwóch odrębnych liniach, gdyż nie spowoduje to żadnych ruchów miednicy, a w konsekwencji nie obciążamy kolan

NIE PATRZ NA SWOJE STOPY

Biegnąc zawsze powinno się być wyprostowanym. Bieganie, podczas którego patrzymy na swoje stopy powoduje, że mniejsza ilość powietrza dostaje się przez układ Odechowy do naszych płuc. To czy oddychasz nosem, czy buzią nie ma większego znaczenia, gdyż generalnie chodzi o to, by być w pełni dotlenionym.

DLACZEGO NIE MĘCZYMY SIĘ PODCZAS SLOW JOGGINGU?

Wypróbuj powolnego truchtu, a okaże się, że jesteś w stanie przebiec dość długi dystans. Jak to się dzieje? Wynika to z budowy naszych mięśni. Mięśnie człowieka składają się z włókien szybko-kurczliwych i wolno-kurczliwych. Te pierwsze decydują o tym, czy jesteśmy w stanie zerwać się do szybkiego biegu i czujemy ich zmęczenie już po krótkim dystansie, natomiast te drugie uruchamiane są podczas długiego biegu, lecz są dużo bardziej wytrzymałe. Nie gromadzi się w nich mleczan, co za tym idzie po przebiegnięciu nawet długiego dystansu nie będziemy mieć żadnego bólu mięśni. Po przebyciu długiego odcinka nasze nogi wciąż będą wypoczęte. Regularnie ćwicząc wzmacniamy odporność naszych mięśni wolno-kurczliwych i w rezultacie możemy stopniowo wydłużać treningi

SLOW JOGGING, A ODŻYWIANIE

Podobnie jak pozytywnych rezultatów nie da wprowadzenie do naszego jadłospisu tylko i wyłącznie diety, tak i w przypadku slow joggingu nie osiągniemy celu (zrzucenie kilogramów!!!), jeżeli nie podeprzemy go zdrowym odżywianiem. Slow jogging w dużo bardziej efektywny sposób pozwala spalić kalorie niż spacer, dlatego iż angażujemy tutaj więcej partii mięśni. Włączając do tego odżywianie, które dostarcza naszemu organizmowi mniej kalorii niż spalamy podczas biegania oznacza, że już po 2-3 miesiącach odczujemy efekt odchudzania. Pamiętajmy jednak, że nie możemy odrzucać posiłków, lecz koniecznie musimy zamienić je na bardziej zdrowe pełne witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Sposób w jaki powinniśmy się odżywiać, to temat na zupełnie inny artykuł.

JAKIE CHOROBY ELIMINUJE SLOW JOGGING?

Wprowadzając do naszego życia filozofię opartą o slow jogging będziemy w stanie zminimalizować ryzyko:

  • Cukrzycy
  • Nadciśnienia
  • Miażdżycy
  • Hiperlipidemii

 

Artykuł powstał na podstawie książki Slow Jogging autorstwa Magdaleny Jackowskiej i Hiroaki'ego Tanaki

1) Magdalena Jackowska / Hiroaki Tanaka (2014) Slow Jogging. Galaktyka sp. Z o.o. Łódź

Źródło zdjęć: sante - pl / ovostudio - pl / angryjogger - com / cargonews - lt

Skomentuj

Wyświetlony będzie wyłącznie Twój komentarz i nazwa, natomiast adres e-mail pozostanie ukryty
KOMENTARZE Z PODANĄ STRONĄ INTERNETOWĄ NIE BĘDĄ WYŚWIETLANE !!!

Powrót na górę